جای تعجب نیست که سرمایه گذاران به ارزهای دیجیتال علاقه مند هستند. بیت کوین (BTC)، اولین سرمایه گذاری در کلاس دارایی، تنها سرمایه گذاری اصلی با بهترین عملکرد در دهه گذشته بود و حتی به آن نزدیک نیست. صدها ارز دیجیتال دیگر راه آن را دنبال کرده‌اند و بسیاری از آنها بازدهی بزرگی را ارائه می‌کنند.

بیت کوین اولین بار در سال 2009 معامله شد. در آن زمان، شما می توانستید یکی از توکن های دیجیتال جدید را با کمتر از 1 سنت خریداری کنید. قیمت ها افزایش یافت و افزایش یافت - البته با نوسانات زیادی در طول سال ها - در نهایت در نوامبر 2021 به بالاترین حد خود یعنی تقریباً 69000 دلار رسید.

سکه اتر (ETH) شبکه اتریوم در سال 2015 با کمتر از 3 دلار عرضه شد و تا نوامبر 2021 به رکورد 4891 دلار رسید. در زمان نگارش این مقاله، هر دو بیت کوین و اتریوم بسیار پایین تر از اوج خود بودند، اما بسیار بالاتر از جایی که فقط چند سال پیش بودند، حدود 43000 دلار معامله می شدند.

با در نظر گرفتن این عملکرد، قیمت اتریوم در کمتر از هفت سال حدود 1100 برابر افزایش یافته است. این کهن الگوی یک سهام فوق‌العاده و یکی از بهترین عملکردهای سهام تا کنون است. آخرین باری که با یک ویازده صدم قیمتش معامله شد در سال 1998 یعنی 24 سال پیش بود. اکثر سهام هرگز آنقدر پیشرفت نخواهند کرد.

اتریوم و بیت کوین دو ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار هستند، اما شباهت ها کم و بیش به همین جا ختم می شود. آنها حیوانات کاملاً متفاوتی هستند که به دلایل مختلف و با پویایی درونی متفاوت توسعه یافته اند.

اما تاریخ کافی است. سرمایه گذاران می خواهند بدانند کدام خرید بهتر است: بیت کوین یا اتریوم؟ در اینجا خلاصه ای سریع از برخی از بزرگترین ملاحظات در مورد چشم انداز سرمایه گذاری برای هر ارز دیجیتال آورده شده است.

بیت کوین
بیت کوین که با علامت بیت کوین نشان داده می شود، از زمانی که خالق آن با نام مستعار، معروف به ساتوشی ناکاموتو، در سال 2009 در مفهوم ارزهای دیجیتال پیشگام بود، ارزشمندترین ارز دیجیتال بوده است.

امروزه، ارزش بازار بیت کوین حدود 800 میلیارد دلار یا حدود 40 درصد از طبقه دارایی های تقریباً 2 تریلیون دلاری است. در مقایسه، اتریوم کمتر از 20 درصد از کلاس دارایی را تشکیل می دهد و ارزش بازار آن بیش از 380 میلیارد دلار است. هیچ سکه دیگری حتی 100 میلیارد دلار امروز ارزش ندارد.

جدا از طول بی نظیر تاریخ معاملات و نام تجاری بیت کوین، یکی از اساسی ترین ویژگی های جذاب بیت کوین کمبود آن است: تنها 21 میلیون بیت کوین می تواند وجود داشته باشد. بیش از 18.9 میلیون یا 90 درصد از آنها در حال حاضر استخراج شده و امروزه وجود دارند.

در اینجا برخی از عوامل کلیدی وجود دارد که سرمایه گذاران باید در مورد BTC در بحث سرمایه گذاری اتریوم در مقابل بیت کوین بدانند

فرزندخواندگی و باور. شاید یک چیز وجود داشته باشد که بیت کوین را از اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال در حال رشد متمایز می کند. تعیین کمیت و در عین حال یک ویژگی کاملاً حیاتی برای هر ارز است.

جیمز وو، بنیانگذار و مدیرعامل DFG، یک شرکت سرمایه گذاری جهانی در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال، می گوید: مردم باید بیت کوین را به عنوان یک استاندارد طلا ببینند، زیرا سیستم اعتقادی میلیون ها نفر پشت سر آن ایستاده اند.

اگرچه ممکن است تعیین کمیت آن دشوار باشد، اما این باور به بیت کوین به عنوان یک دارایی دیجیتالی پایدار را می توان به وضوح توسط تعداد نهادها، شرکت ها و حتی کشورهایی که دائمی آن را امضا کرده اند مشاهده کرد.

بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که شرکت CME Group (CME) قراردادهای آتی ارائه کرد و به سرمایه گذاران این امکان را می داد تا روی قیمت ها در تاریخ های مشخصی در آینده شرط بندی کنند. در ماه اکتبر، ProShares Bitcoin Strategy ETF (BITO) راه‌اندازی شد و تبدیل به اولین صندوق سرمایه‌گذاری مبادلات ارزی مبتنی بر ارز دیجیتال مورد تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار شد.

اما فقط سرمایه گذاران از دسترسی بیشتر و بیشتر به بیت کوین لذت نمی برند. مصرف کنندگان روزمره می توانند با خدماتی مانند Lolli، اولین برنامه پاداش بیت کوین، بیت کوین کسب کنند که به افراد امکان می دهد هنگام خرید آنلاین، بیت کوین کسب کنند. لولی بیش از 1000 فروشنده دارد، از جمله Nike Inc. (NKE)، Best Buy Co. Inc. (BBY)، Booking Holdings Inc. (BKNG) Priceline و Groupon Inc. (GRPN). چندین کارت اعتباری با پاداش بیت کوین، از قبیل Visa Inc. (V) و Mastercard Inc. (MA)، نیز وجود دارد.

اما در حالی که همه این نقاط عطف چشمگیر هستند، شاید بزرگترین تایید ماندگاری بیت کوین این واقعیت است که تعداد انگشت شماری از شرکت های چند میلیارد دلاری شروع به خرید و نگهداری بیت کوین در ترازنامه خود کرده اند.شرکت تجزیه و تحلیل MicroStrategy Inc. (MSTR) بزرگترین دارنده BTC شرکتی است، اما در سال 2021، حتی شرکت های شناخته شده تری مانند Block Inc. (SQ) - که قبلاً به نام Square شناخته می شد - و Tesla Inc (TSLA) بیت کوین را خریداری کردند تا به جای آن از پول نقد نگهداری کنند.

هیچ شرکت بزرگی به صورت عمومی اتریوم را برای به حداکثر رساندن بازده نقدی خریداری نکرده است، و با توجه به اینکه تنها شرکت‌های S&P 500 بر اساس گزارش‌ها بیش از 2.7 تریلیون دلار پول نقد دارند، پذیرش فزاینده نگهداری بیت‌کوین در ترازنامه می‌تواند یک کاتالیزور بزرگ برای BTC باشد.

بنابراین، آیا این روند می تواند ادامه یابد؟